Marketlere ‘özel ürün oyunu’ uyarısı: Tüketiciyi yanıltıyor, derhal vazgeçin
Rekabet Kurumu, zincir marketlerin durumunu ele aldığı Türkiye Hızlı Tüketim Ürünleri Perakendeciliği Segmenti İnceleme raporunu yayınladı. Raporda, piyasada faaliyet gösteren tüm piyasaların alım satım süreçleri detaylı bir şekilde anlatıldı. Rekabet Kurulu’nun raporunda, piyasaların bizzat üreticiler için ürettikleri eserler incelendi.
Pazarda üreticiler büyük pazarlar için tuvalet kağıdı, zeytinyağı, sabun gibi eserler üretiyor ve bu eserler sadece bir pazarda satılıyor. Örneğin değerli bir zeytinyağı üreticisi sadece tek bir pazara özel marka yaratır.Bu market aynı zamanda özel işleri de raflarında sunar, genellikle piyasadaki diğer markalı eserlere göre daha ucuz ve daha caziptir.
“ÖZEL DEĞİL, DÜŞÜK AĞIRLIK”
Yarışma Heyeti, “özel ürün”Sözde denilen bu üretimlerin aslında fiyat açısından herhangi bir avantajının olmadığını tespit etti.
Kurul raporunda, “özel ürün”Marketlerde 39 eserin satıldığı belirtilirken bunlar, “içecekler, süt ürünleri, taze meyve ve sebzeler, şekerlemeler, yağlar, dondurulmuş gıdalar, bakliyatlar, sigaralar, kişisel bakım ve ev temizliği”Olarak listelenmiş.
Kurul değerli pazarlara kaç adet özel eser sattığını sordu ve bir firmanın çeşitli kategorilerde 90 farklı eseri, bir oburun çeşitli kategorilerde 83 farklı eseri, diğerinin ise 56 farklı eseri bulunuyor. özel gramajlar/özel ambalajlarla kendi mağazalarında satışa sunulduğunu belirtti.pazarlar, bu ürünler “Standart ağırlıktan farklı bir ağırlıkla sadece kendi mağazalarında satılan eserler, orijinal ağırlıklı eserlerden etki noktası, içerik veya reçete bakımından farklılık göstermez”belirttiler.
“YEREL PAZARLARA İŞLEVSELLİK”
Rekabet Kurumu’nun raporunda, bölgesel ve yerel piyasaların büyük üreticilerden bu tür özel ürünleri çıkaramadığına dikkat çekilerek, bu konuda durumun adaletsiz olduğuna dikkat çekildi. Raporda, ” Bölgesel/yerel market zincirlerinin üreticilerle özel gramajlı işlerin üretimi konusunda anlaşma yapacak ölçekte çalışamayacağı ve bu nedenle özel gramajlı işlerin satışını yapamayacağı, buna karşılık özel gramajlı işlerin satışının yanıltıcı olacağından bahsedilmiştir. tüketici algısı ve özel gramajlı eserler satan piyasalar rakiplerine karşı haksız bir üstünlük elde etmektedir.söylendi.
“ÖZEL ÇALIŞMA BİTTİ”
Kurul raporunda özel ürün sorununun tüketici üzerindeki olası olumsuz etkilerine dikkat çekilirken, “Piyasada normal gramajı ve fiyatıyla satılan belli bir markanın ürününü aynı ambalajlarda daha düşük gramaj ve daha düşük fiyatla satmanın da tüketiciyi yanıltabileceği düşünülüyor.‘ söylendi.
Rapor ayrıca “Özel üretimle satılan bu eserler tüketici tarafından indirimli olarak algılanabilirken, gerçekte daha düşük fiyatlandırılmaları işin ağırlığının düşük olmasından kaynaklanıyor olabilir. Bu da tüketicinin söz konusu pazarların indirimli olduğu algısına neden olabilir. Yerel marketlerden daha ucuz Bu marketlerin mevcut piyasa gücü göz önünde bulundurulduğunda “Tüketicide olası bir yanlış algıdan dolayı piyasanın ağırlaşmasının önüne geçilmesi gerekiyor. Bu nedenle özel gramajlarda üretilen eserlerin satışına son verilmesi için düzenleme yapılması gerektiği düşünülmektedir.”uyarısı da yapıldı.
Kurul, özel markalı ürünlerin tüketicilere ucuz ve farklı ürünler sunmak için yeterli bir sistem olabileceğine dikkat çekerken, bu durumun daha sonra değerli sorunlara yol açabileceği konusunda da uyarıda bulundu. Meclisin tespitleri şöyle:
– Özellikle özel markalı işlerle ilgili rekabet açısından hassas bilgilerin değiş tokuşu yoluyla, rekabete aykırı olabilecek kısa süreli orta ölçekli işletme davranışında yüksek fiyatlar; Uzun vadede tüketiciler için daha az seçenek (talep esnekliğinin azalması) ve daha düşük kaliteli ürün çeşitliliği gibi önemli sonuçlara yol açma potansiyeline sahiptir.
– Bu açıdan rekabete duyarlı bilgi alışverişi, özel markalı ürünlerin rekabetine aykırı olabilecek bir veya birkaç davranışa ilişkin ise HTM perakende sektörü için doğabilecek panik önemli boyutlara ulaşabilir. Bu nedenle, özel markalı işlerin rekabeti engelleyici etki yaratabilecek olası bilgi alışverişlerinin, rekabet yasaları kapsamında dikkatli ve yüksek hassasiyetli bir yaklaşımla ele alınması gerektiği düşünülmektedir.
Özel işler kurulu “Çin seddi” Adı geçen bir uygulamayı da raporunda ele aldı. Bu formda, Konsey’den tedarik zincirindeki özel markalı ürünlere ilişkin tedarikçiler ile üreticiler ve pazarlar arasındaki bilgi alışverişini en aza indirmesi istenmiştir.